STRUCTURES, DATA & LANGUAGE
Artists:
María Angélica Madero
Andrés Jurado
Luis Hernández Mellizo
Fidel Ernesto Álvarez
Gabriel Zea
Daniel Salamanca
Iñaki Chávarri
David Panos
This exhibition brings together the work of eight artists who navigate or utilize the concept of reactivated writing as a creative material. In this exhibition, aptitudes take precedence over the materiality of the finished objects. To access these behaviours, a series of physical triggers have been incorporated and materialized in an installation format. Some works exhibited here appeal to the active intervention of the spectator, while others establish a contemplative situation that requires a reflective dynamic.
This exhibition format allows the artists to place their pieces as devices that execute iterations, establishing a disjunctive manoeuvre before passive contemplation, aiming to reconfigure the exercise of observation and enhance the powers of discernment.
The structures are used as platforms on which different identities are established; the action of structuring is implicit in various disciplines of knowledge. Among them, we find those used for construction and engineering, which allow for the creation of spaces where both tangible and intangible materials are protected and stored, such as the establishments safeguarding the data servers of different computer corporations. These structures enable the collection of intangible knowledge, which in this era has become a conglomerate of affiliations occupying real physical space in our geophysical cartography.
Data has not only invaded our geopolitical space, but it has also transformed how our ideas are configured. Therefore, we could say that interaction with image-emitting devices physiologically affects the storage process of our memories. The gestures that users inadvertently execute and replicate from various electronic devices intervene in the process of writing our space-time relationships. Consequently, written, spoken, and thought language has appropriated these gestures.
Structures, Data, and Language highlight this situation and invite us to review how writing, speech, and electronic conversations constitute a wide range of data stored by the most influential institutions. This situation debates the function of thought and the role of information in the formation of knowledge, exploring how our civilization faces this gestural and intuitive transfiguration, where we have transitioned from being citizens to global users exchanging various electronic gestures and actions.
Esta exhibición reúne la obra de 8 artistas que transitan o emplean como materia de creación el concepto de la escritura reactivada. Por lo tanto en esta muestra se preponderan las aptitudes sobre la materialidad de los objetos concluidos. Para acceder a estos comportamientos, se han incorporado una serie de detonantes físicos, materializados en un formato de instalación. En algunas de las obras aquí exhibidas se apela a la intervención activa del espectador, en otras se establece una situación contemplativa en la que se requiere impeler una dinámica reflexiva.
Este proyecto de formato expositivo le permite a los artistas emplazar sus piezas como dispositivos ejecutores de iteraciones, las cuales establecen una maniobra disyuntiva ante la contemplación pasiva, para así intentar reconfigurar el ejercicio de la mirada y potenciar las potestades del discernimiento.
Las estructuras se utilizan como plataformas sobre las que se instauran distintas identidades; la acción de estructurar está implícita en distintas disciplinas del conocimiento; entre ellas encontramos las que se emplean para la construcción e ingeniería, estas permiten forjar espacios donde se resguardan y almacenan tanto materiales tangibles como intangibles, por ejemplo los establecimientos en donde se salvaguardan los servidores de datos de las distintas corporaciones informáticas. Estas estructuras posibilitan el acopio de un discernimiento intangible, que en esta era se ha convertido en un conglomerado de filiaciones que ocupan un espacio físico real en nuestra cartografía geofísica.
Los datos no solo han invadido nuestro espacio geopolítico, también han transformado la manera en como nuestras ideas se configuran, por lo tanto podríamos indicar que la interacción con los dispositivos de emisión de imágenes intervienen fisiológicamente en el proceso de almacenamiento de nuestras memorias. Los gestos que inadvertidamente los usuarios ejecutan y replican desde los distintos dispositivos electrónicos intervienen en el proceso de escritura de nuestras relaciones espacio- temporales. Por lo tanto el lenguaje escrito, hablado y pensado ha apropiado estos gestos.
Estructuras, Datos y Lenguaje señala esta situación e invita a una revisión de cómo la escritura, el habla y las conversaciones electrónicas constituyen una amplia gama de datos que están siendo almacenados por las mas influyentes instituciones. Esta situación debate cuál es la función del pensamiento y el rol de la información en la formación de conocimientos, como enfrenta nuestra civilización esta transfiguración gestual e intuitiva, en donde hemos pasado de ciudadanos a usuarios globales que intercambian distintos gestos y acciones electrónicas.
John Ángel Rodríguez